Innovativ luftmobilitet - Drönare som nytt hållbart trafikslag i Gävleborg
Innovativ luftmobilitet - Drönare som nytt hållbart trafikslag i Gävleborg är ett projekt inom Region Gävleborg med syftet att utreda möjligheten att använda drönare som ett hållbart transportalternativ inom hälso- och sjukvård, kommunal verksamhet och näringsliv. Projektet bygger också upp kunskap om drönare och dess påverkan på den fysiska planeringen.
Under 2025 har Region Gävleborg tillsammans med RISE, Ljusdal, Söderhamn och Gävle kommuner genomfört en förstudie för att undersöka om drönare kan vara ett komplement till befintliga transporter inom hälso- och sjukvård, kommunal verksamhet och näringsliv. Studiens syfte har varit att öka kunskapen om drönares inverkan på miljön och fysisk planering. Resultatet blir ett underlag för att möjliggöra tester med verkliga drönartransporter.
Region Gävleborg ser drönare som ett verktyg för att möta flera utmaningar i den regionala utvecklingsstrategin, särskilt kring tillgänglighet , hållbara transporter. Med rätt förberedelser kan länet ta en aktiv roll i hur drönare integreras i framtidens samhälle.
Projektets mål är att ha
- Utrett förutsättningarna för innovativ luftmobilitet med fokus på drönare som nytt hållbart trafikslag i Gävleborg.
- Byggt upp kunskap hos länets kommuner och samhällsaktörer om drönares kommande roll och påverkan i samhället och för samhällsplanering.
- Dokumenterat och spridit kunskap och erfarenheter från förstudien till aktörer inom länet och till andra regioner, nationella nätverk och myndigheter.
- Lagt en grund för ett genomförandeprojekt med fokus på
- test av drönartransporter i verkliga miljöer och
- införande av Innovativ luftmobilitet i fysisk planering.
Resultat
Kartläggning – Behov och förutsättningar för drönare i Gävleborg (pdf)
Kunskapsrapport – Drönares påverkan på fysisk planering i kommuner och regioner (pdf)
Om projektet
Projektnamn: Innovativ luftmobilitet - Drönare som nytt hållbart transportslag i Gävleborg
Projektperiod: 20250101–20251130
Finansiering: Projektet leds av Region Gävleborg och finansieras delvis av EU:s nationella regionala utvecklingsfond (ERUF) med 739 957 kronor, samt av Region Gävleborgs regionala utvecklingsmedel, med 1 109 937 kronor.
Projektledare: Annica Aneklev och Olof Linde, Region Gävleborg
Projektgrupp: Region Gävleborg, Ljusdals kommun, Söderhamns kommun, Gävle kommun och RISE (Research Institutes of Sweden)
Samverkansaktörer: Kommuner i Gävleborgs län, Länsstyrelsen Gävleborg, Trafikverket, Boverket och SKR.